Το Facebook έχει εξαπλωθεί σαν ιός, μόνο που σιγά σιγά αναπτύσσσεται και η ανοσία στην ελκυστική πλευρά του, και η πλατφόρμα θα εγκαταλειφθεί σε μεγάλο βαθμό από το 2017 , λένε οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Princeton.
Η πρόβλεψη της επικείμενης καταστροφής του Facebook έγινε με τη σύγκριση της καμπύλης ανάπτυξης των επιδημιών με εκείνες των online κοινωνικών δικτύων. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι, όπως οι επιδημίες, το Facebook τελικά θα εξασθενήσει.
Το κοινωνικό δίκτυο, που γιόρτασε τα 10α γενέθλιά του στις 4 Φεβρουαρίου, έχει επιζήσει περισσότερο από αντιπάλους όπως το Myspace και το Bebo, αλλά η πρόβλεψη του Princeton λέει ότι θα χάσει το 80% των χρηστών του εντός των επόμενων τριών ετών.
Οι John Cannarella και Joshua Spechler, από το τμήμα μηχανικής και αεροδιαστημικής μηχανικής του πανεπιστημίου των ΗΠΑ, έχουν βασίσει την πρόβλεψή τους στον αριθμό των φορών που το Facebook έχει πληκτρολογηθεί στο Google ως όρος αναζήτησης. Τα διαγράμματα που παρήχθησαν από την υπηρεσία του Google Trends δείχνουν ότι οι αναζητήσεις του Facebook κορυφώθηκαν το Δεκέμβριο του 2012 και από τότε έχουν αρχίσει να παίρνουν την κάτω βόλτα.
«Οι ιδέες, όπως και οι ασθένειες, έχει αποδειχθεί ότι εξαπλώνονται και κολλάνε σαν ιός μεταξύ των ανθρώπων, μέχρι τελικά να εξαφανιστούν, και γι αυτό έχουν περιγραφεί με επιτυχία με επιδημιολογικά μοντέλα” ισχυρίζονται οι συντάκτες σε ένα έγγραφο με τίτλο Επιδημιολογική Μοντελοποίηση της δυναμικής των online κοινωνικών δικτύων (Epidemiological modelling of online social network dynamics).
«Οι ιδέες διαδίδονται μέσω της επικοινωνίας μεταξύ των διαφόρων ανθρώπων που μοιράζονται τις ιδέες μεταξύ τους. Όμως αυτοί που διαδίουν την ιδέα χάνουν τελικά το ενδιαφέρον τους για αυτή και δεν την προωθούν πια, και αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως η «ανοσία» που αναπτύσσεται στην ιδέα.”
Το Facebook τον Οκτώβριο ανέφερε σχεδόν 1,2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες κάθε μήνα, και αναμένεται να ενημερώσει τους επενδυτές σχετικά με τον αριθμό κυκλοφορίας του στο τέλος του μήνα. Ενώ η επισκεψιμότητα στους ιστοχώρους του από desktop υπολογιστές έχει πράγματι πτώση, αυτό είναι τουλάχιστον εν μέρει οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι τώρα έχουν πρόσβαση στο δίκτυο μόνο μέσω των κινητών τηλεφώνων τους.
Για τη μελέτη τους, οι Cannarella και Spechler χρησιμοποίησαν αυτό που είναι γνωστό ως SIR μοντέλο της νόσου (ευαισθησία, μόλυνση, ανάκτηση), το οποίο δημιουργεί εξισώσεις για να χαρτογραφήσει τη διάδοση και την ανάκαμψη των επιδημιών.
Δοκίμασαν διάφορες εξισώσεις για τη διάρκεια της ζωής του Myspace, πριν από την εφαρμογή του μοντέλου στο Facebook. Το Myspace ιδρύθηκε το 2003 και έφτασε στο αποκορύφωμά του το 2007, με 300 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, πριν σταματήσει το 2011. Το Myspace είχε αγοραστεί από τον Rupert Murdoch της News Corp για 580 εκατομμύρια δολάρια, υπέγραψε 900 εκατομμυρίων δολαρίων συμφωνία με την Google το 2006, για να πουλά το διαφημιστικό χώρο της και κάποια στιγμή αποτιμώνταν σε 12 δισ. δολάρια. Τελικά πωλήθηκε από τη News Corp για μόλις 35εκατομμύρια δολάρια.
Τα 870 εκατομμύρια άνθρωποι που χρησιμοποιούν το Facebook μέσω των smartphones τους κάθε μήνα θα μπορούσαν να εξηγήσουν την πτώση στις αναζητήσεις Google, καθώς όσοι επιθυμούν να συνδεθούν δεν το κάνουν πλέον με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή πληκτρολογώντας τη λέξη Facebook στο Google.
Όμως, ο επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών του Facebook, David Ebersman, παραδέχθηκε σε μια συνάντηση με τους αναλυτές κερδών ότι κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων μηνών: «Είδαμε μια μείωση στους καθημερινούς χρήστες, ειδικά μεταξύ των νεότερων και εφήβων. “
Οι επενδυτές όμως δεν φαίνεται να οδεύουν προς την έξοδο ακόμα. Η τιμή της μετοχής του Facebook έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ τον Ιανουάριο του 2014, αποτιμώντας την εταιρεία που ίδρυσε ο Mark Zuckerberg στα 142 δισ. δολάρια.
Μπορείτε να δείτε περισσότερη ανάλυση εδώ.
πηγή: theguardian.com